reklama

Veda na lyžičke

Pamätám si  na časy už minulé strávené na základnej škole. Vtedy som ešte nemala rozvinutý až taký vzťah k predmetom ako biológia, chémia a fyzika. Dodnes si pamätám ako ma nudili hodiny, kde sme sa doslova bifľovali systematiku rastlín a živočíchov, či stavbu tela organizmov a človeka nevynímajúc. Dnes už je rozsah učiva o niečo menší.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu

Napriek tomu, nemôžem povedať, že na základnej škole ma nič nenadchlo. Bola to práve práca s mikroskopmi, ktorá ma zaviedla do tajov vedy. Viacerí z nás vtedy videli mikroskop po prvýkrát a niektorí možno aj naposledy. Krídlo muchy, ktoré zväčšené naháňalo strach, či bodavo-cicavé ústrojenstvo komára na trvalom preparáte, to vtedy niektorých zdvihlo od nadšenia zo stoličky. Používali sme kvalitné mikroskopy, pomôcky, učili sme sa jemne zaobchádzať s citlivou technikou. Neboli nové. Už vtedy im mohli rátať na kovový chrbát hádam aj tretí krížik.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo ohromné, že na gymnáziu sme sa k nim opäť vrátili a využívali aj pri pokusoch v chémii. Na univerzite nás pedagógovia kvalitne pripravovali na činnosti v laboratóriách, či v triede s touto- pre žiakov tak zaujímavou technikou. Vytvárali sme si vlastné praktické cvičenia, nacvičovali ich so svojimi spolužiakmi na hodinách didaktiky.

Moje zdesenie nastalo až o čosi neskôr. Vlastne hneď po nástupe na pracovisko. Praktické cvičenia striedali učivo v učebnici, že by si človek pomyslel: na čo sme si ešte nejaké vytvárali aj na vysokej škole... Už prvé z nich ma presvedčili, že úloha nebude taká jednoduchá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo už k takému praktickému cvičeniu môžete potrebovať... Nejakú tú techniku, učebnice, odborné knihy a s nimi ich obrázky, niekoľko jednoduchých pomôcok.

Veselo vchádzam do plného kabinetu. Rátam učebnice 20, mali tu byť už tretí rok, no tento sú úplne nové a dve stále chýbajú. Rátam mikroskopy: jeden, dva, tri, ...horko ťažko šesť funkčných. Rátam deti... 22. No nejako si budeme musieť poradiť. Márne hľadám krycie sklíčka (aby som vytvorila obraz, jedná sa o sklíčka veľkosti asi 2x2 cm z tenučkého skla, ktoré sú nevyhnutné pri práci s mikroskopom) a ostatné pomôcky boli v katastrofálnom stave. Poprosila som, či by sa nedala aspoň jedna sada objednať. Veď také jedny krycie sklíčka by som si už aj zaplatila. Lenže nikto nevedel, kde by sa tak objednávka mala posielať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže takýto spôsob prevedenia praktického cvičenia som zavrhla. Trvalé preparáty sa nám nehodili a pri niektorých som vôbec váhala, či sú naozaj trvalé. Chcela som teda so žiakmi prelistovať encyklopédie a veľké obrazové knihy, aby sme si priblížili problematiku. Počet kusov: jeden... K možnosti vlastných obrázkov som sa nedostala, zdalo sa mi neefektívne minúť celý toner na farebné obrázky, ktoré aj tak nebudú dosť jasné, pretože nemáme špičkovú tlačiareň a aj v tej jednej musí toner vydržať celý rok.

Zvolila som teda prácu s počítačom... pripravila som prezentáciu, ktorá bola určite zaujímavá, čo žiaci patrične ohodnotili, ale nebolo to presne to, čo som im mohla podať cez mikroskop. To odhaľovanie tajomna, nadšenie pre vedu, bádanie...toto mi tam chýbalo. Rozmýšľala som, ako si budeme pestovať budúcich vedcov...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počítače nie sú všetko. Nemám proti nim nič hlavne, keď sa na školách využívajú s rozumom, chýba mi len ten dotyk s realitou. Digitálne učebnice vítam, no sama seba sa pýtam, akú budú mať úlohu na škole so 140 deťmi, ktorá má pre ne k dispozícií 20 počítačov. Čo deti, ktoré dodnes nemajú vlastný počítač a prístup na internet?

Vynára sa vo mne ešte mnoho otázok, no viac by sa mi hodili tie krycie sklíčka, ďalšie mikroskopy a nové obrazové publikácie, ako odpovede na ne. A možno aj tie deti by mali celkom iný zážitok.

Veronika Árendášová

Veronika Árendášová

Bloger 
  • Počet článkov:  21
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Píšem, lebo cítim, že musím... Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu